Friday, April 1, 2011

experience: CW Test





ok slot baru untuk kali ni 'Experience', akan mengupas tentang segala pengalaman yg dilalui oleh en.bun... hehe ntok membuka tirai ini, post kali ni akan bicara tentang CW Test. pada 23mac 2011 satu siri ujian kod morse telah diadakan di SKMM Cyberjaya.. ujian ni adalah bertujuan bagi pemegang lesen kendalian radio kelas B untuk menjadi kelas A. 2 sesi dijalankan untuk menguji mereka yg mahir dlm CW ni..
ok untuk sesi pertama adalah ujian penerimaan dimana calon semua akan didengarkan satu mesej yg berkelajuan 12wpm (word per minute=adalah satu sukatan kelajuan bagi penghantaran kod morse) haha, time ni, berderau aku nk mnunggu mesej tu bunyi.. maklumla aku sndiri xde mase ntok practise dgr kalo transmit tu kire boleh r ag.. sblom ujian bmula pihak SKMM akan buat sound check bagi pastikan calon selesa dgn bunyi tersebut.. bile selesai, satu mesej standby akan dibunyikan 'vvv' 3kali bunyi '...-' bmakna calon kne stndby ntok mesej.. slepas tu calon kene la decode semula morse code yg diberi.. dan Alhamdulillah dan terima kasih kepada 9w2pju dan 9w6kom yg membantu aku... hahahhaha...

selepas sudah ujian penerimaan, sesi kedua pulak adalah ujian penghantaran, disini calon akan diuji untuk menghantar mesej dan menghantar nombor yang betul.. kepada calon yg terkandas pada sesi pertama, mereka tidak boleh untuk menduduki sesi kedua. jadi bila aku dpt tau je aku lulus sesi pertama, ape lagi, melompat aku mencari key (alat morse code tu) untuk practise, dan ini jugakla pertama kali aku pegang mende tu selama ni main kat laptop jer...


terima kasih kepada otai2 kat atas yg mengajar aku cara2 pegang, cara2 transmit, cara2 kendalikan mesin tu.. tanpa dorang myb aku pun bleh terkandas untuk sesi ke2... sehingga entry ni dibuat, surat pengesahan dari SKMM belom lagi diterima untuk en.bun ni tukar callsign dari 9W2BUN ke 9M2BUN hahahahhahahahh kepada calon yg berjaya macam 9W6KOM dari Sabah TAHNIAHH!!!!! hehehe dan 9W2PJU TERIMA KASIH dan selamat bertukar kepada 9M.. kepada yg tidak berjaya mcm ex-bos aku 9W2BMX, next time mesti boleh punyer....hihi itu sahaja sekian 73~

2 comments: