Tuesday, February 15, 2011

continuous wave (CW) /morse code



straight key


assalamualaikum dan selamat sejahtera.. kali ni aku tertarik ntok bercerita tntang morse code..hehe saja nk berkongsi maklumat tentang mende nih.. memandangkan aku seorang 'ham operator' yg berdaftar '9W2BUN' so.. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah mengeluarkan notis bahawa peperiksaan ntok mendapatkan sijil 'continuous wave' (CW). kepada yg berminat buleh la baca syarat dan peraturan di web rasmi SKMM tersebut seterusnya dwnload borang ntok diisi..

awal 1836, telah tecipta sebuah sistem elektrik telegraph.. dibangunkn oleh 3 org barat, sistem ini telah mengalami beberapa pengubahsuain bagi memenuhi kehendak semasa. sistem yg berbunyi 'dit' dan 'dah' ini memerlukan pendengar yg mahir (aku kantoi) untuk menerima setiap mesej yg sampai.. dan bila mnghantarnya, pengguna perlu hafal dan cekap mengendalikan 'keying' die.. bagi memastikan mesej tu sampai ngan tepat.

morse code bagi huruf A-Z

setiap perkataan yg dihanta diukur dalam unit wpm(word per minute) kebiasaannya perkataan akan dihantar dan didengar dalam tempo 13wpm atau 12wpm namun rekod tertinggi setakat ini pernah dicapai ketika pertandingan morse code di Amerika Syarikat (A.S).Ted R. McElroy dapat mencapai tahap terima mesej hingga 72.5wpm( gila laju ooo.....) manakala yg terpantas mnghantarnya pada kelajuan 35wpm ketika demonstrasi di A.S

maklumat dihantar mggunakan radio komunikasi oleh 9W2RLM

pada ketika ini teknologi ini lebih digunakan oleh pihak tentera dan seangkatannya.. ini kerana kemungkinan penggunaan nya yg memerlukan kemahiran dapat mengelakkn maklumat dari diketahui umum..bagi pengguna radio amatur (macam aku ) morse code penting bagi melayakkan sesorang itu untuk mendapatkan lesen penguntukan radas kelas A (apparatus assignment- A class) yang menjadikan pemegang lesen tersebut menukar kod panggilan dari '9W' ke '9M' sebagai contoh '9W2BUN' ke '9M2BUN'.. (verangannn.....)

soo... aku harap sdikit maklumat ini dpat dikongsi bersama semua org tntang dunia radio amatur yg kini mkin bertambah ahlinya pada setiap tahun.. mungkin artikel ini akan bersambung~~~ heheheh sekian 73

4 comments:

  1. morse code comel okeh..hahaha..
    aku nak amik peksa, tapi enchek muhamad telah mengketawakan aku...maka patah semangat ku buat sementara waktu..huhu

    ReplyDelete
  2. dapatkan dahulu kelasB tu syarat utama.. 'memegang lesen kelas b selama atau lebih dari tempoh 1 tahun'

    ReplyDelete
  3. aku nak amik yg kelaihB tu la bun ooii..

    ReplyDelete
  4. pegi amik.. aku sokong!! hahahahaa

    ReplyDelete