Wednesday, March 16, 2011

NATIONALIST BUKANNYA RACIST!!




assalamualaikum dan salam 1 Malaysia... 16hb mac 2011, sluruh warga NR ntok UiTM telah dipanggil ke Dewan Utama ntok mndengar syarahan dari Dato VC UiTM bertajuk Wacana Bangsa, Agama dan Negara. ternyata apa yg disampai kan banyak input tntang pmbangunan bangsa, agama dan secara x langsung mampu mengubah persepsi negara di mata dunia..



salah satu tarikan dalam hujah beliau adalah '..SAYA NATIONALIST BUKAN RACIST'.. ternyata hidup dlm masyarakat berbilang bangsa bukanla sesuatu perkara yg mudah.. lebih2 lagi pemimpin2 yg perlu menyatukan mereka dibawah satu naungan..



cumanya aku tertarik ntok malam ni adalah tentang semangat nationalist yg kini hampir pudar dkalangan masyarakat kita.. sukar lagi ntok tgk anak muda yg berjiwa patriotik.. mereka seakan lupa akan jasa dan pengorbanan org terdahulu.. bukan minta dipuja2 tapi ape yg penting pada tika itu adalah semangat nasionalisma yg sangat tebal di hati mereka..semangat yg berjaya membawa kesejahteraan hingga kini..



tulisan pada hari ni hanyala sekadar renungan kita bersama tentang perjuangan orang terdahulu yg memerdekakan tanah air ini, tanpa membezakan kaum,agama dan fahaman... mereka berjuang demi kebahagiaan kita pada hari ini.. semangat nasionalis yg mereka ada haruslah dijadikan contoh dan tauladan buat kita pada hari ini bagi mengelakkan perpecahan di kalangan kita... dan yg paling penting, ingatlah.............................



"... perjuangan kita belum selesai...."
-Tun Dato Seri Dr Mahathir Mohamad

No comments:

Post a Comment